Pau Miró
Els jugadors
ESCENA 2: L'enterrador
A la cuina. El barber i l’enterrador.
Enterrador: A l’hivern hi ha menys assassinats. A Kerch, Ucraïna. Hi ha un gran llac i resulta que el llac es glaça, i és clar, no hi poden llençar cadàvers perquè el llac està glaçat.
Silenci
Esperen la primavera. Quan arriba la primavera, els assassinats es disparen.
Silenci
Aquests cadàvers serveixen per alimentar la natura.
Silenci
És confortable saber que la vida serveix d’alguna cosa, no creus?
Silenci
M’ho ha explicat la Iryna.
Silenci
És una prostituta de Kerch. Ucraïna. Ara ja fa un temps que viu aquí. És molt bona, de veritat que ho és. És la hòstia. Quan acaba, t’explica històries com aquesta del llac glaçat.
Silenci
Són com una mena de contes. Històries on sempre hi ha morts. Però tenen la seva gràcia.
Silenci
En el seu país era mestra de criatures. Aquí fa de prostituta, però es veu que no ho pot evitar. Vull dir, això d’explicar històries, contes, com li’n vulguis dir....
Silenci
Deformació professional, suposo.
Silenci
No vaig amb la Iryna perquè m’expliqui contes. La vaig a veure un cop a la setmana i si tingués més diners hi aniria més sovint. És un àngel. Té una pell molt fina. Té un cul fantàstic i folla de collons. Molt carinyosa. Per això la vaig a veure. Quan cavalca damunt meu, “tocotoc-tocotoc-tocotoc” és com si em tornés una mica de vida, com si li’n pogués prendre una mica.
Silenci
L’enterrador encén una cigarreta, però immediatament l’apaga.
He deixat de fumar.
Silenci
M’ofego.
Silenci
Vols que t’expliqui una cosa patètica?
Silenci
Estic gelós.
Silenci
La Iryna. Em posa gelós.
Silenci
Ja ho sé. És estúpid que una puta em posi gelós, però m’hi posa.
Silenci
Sóc un client més. Tant me fa si se la tiren 100 tios a la setmana. No és això. Sé que deu tenir clients molt més guapos. Més joves. Em sembla que fins i tot té un nòvio macarra. No és això. Quan em corro i em quedo allà estirat uns minuts, i ella m’explica el conte, no ho sé... Aquell és el meu lloc.
Silenci
Em toca molt els collons que expliqui històries als altres clients.
Silenci
No puc suportar que em prenguin el meu lloc.
Silenci
Miro que no se n’adoni, però li pregunto si explica històries als altres clients.
Silenci
Per què no ho hauria de fer?
Silenci
Si li pogués comprar més temps aniria tots els dies de la setmana amb ella.
Silenci
No tinc edat per estar gelós. Tinc el fetge inflat.
Silenci
Sí que triga.
Barber: El professor?
Enterrador: No, l’actor. A veure si torna i puja el cafè d’una vegada. Si no prenc cafè al matí sóc capaç de matar qui tingui al davant.
Silenci
Barber: Així que ara treballes al cementiri.
L’enterrador assenteix.
T’agrada?
Enterrador: No. És la millor feina que he tingut mai. Tranquil·la.
Barber: Paguen bé?
Enterrador: No, però de moment paguen. Ens contracta una sub-empresa d’aquestes, pots comptar.
Silenci
Barber: Quant temps fa que no ens veiem?
Enterrador: No ho he comptat.
Barber: He de confessar que en algun moment us he trobat a faltar.
Enterrador: Em trenques el cor.
Barber: La meva dona també us troba a faltar, diu que no em moc de casa.
Enterrador: Folles amb la teva dona?
Barber: Aquesta tarda hem quedat per anar a mirar rentadores.
Enterrador: Però esteu bé? Folleu de tant en tant?
Silenci
Barber: Em sembla que està amb algú.
Enterrador: Què dius?
Barber: Em sembla que sí.
Enterrador: Tota la vida amb la mateixa persona. Què esperaves?
Silenci
I et fa patir això? Tu també estàs gelós?
Silenci
Barber: El que em fa patir és que em deixi. Que faci el que vulgui, amb qui vulgui, però que no em deixi.
Pau Miró, Els jugadors. Barcelona: Fundació Teatre Lliure, 2012. [Estrenada al Teatre de Salt i al Teatre Lliure, 2012]