Joan Brossa

Acció espectacle

El públic entra en una habitació plena de seients de tota mena d’estils i mides; els del mig estan ocupats per dos Personatges que tenen oberta una guia de ferrocarrils i parlen d’horaris i de trens. El públic s’asseu. Pausa. Sona un timbre. Els Personatges callen i se’n van per on ha entrat el públic, que s’ha d’aixecar per donar-los pas. Torna a sonar el timbre. Entra una Criada i, com dirigint-se a algú invisible, diu: «Ja és aquí.» Se’n torna. Per una porta, al fons de l’habitació, entra una Noia, en vestit de carrer senzill, amb una mànega de jardí arrossegant. El públic s’ha aixecat de nou. La Noia travessa dificultosament i se’n va per la porta de sortida. Pausa. La Criada entra amb un fanal japonès, travessa —amb la consegüent molèstia del públic— i se’n va per la porta del fons. Pausa. Es torna a obrir la porta i entra un Mosso amb un carretó carregat de caixes de xampany; s’obre pas, com pot, entre els assistents i se’n va per l’altra porta.

El públic esperarà que ocorri algun altre fet, però serà deixat en aquesta espera. A mesura que passi el temps es convencerà per ell mateix de tot el contrari.

Joan Brossa , Acció espectacle Postteatre. Accions espectacle (1946-1962) a Teatre complet. Poesia escènica 1958-1962. Vol. 3. Barcelona, Edicions 62 (Clàssics catalans del segle XX), 1978, p. 366-367.

Joan Brossa
Joan Brossa, 1990. Foto: Martí Gasull.